W dniach 13 i 14 czerwca dobyła się dwudniowa wycieczka do Spały i okolic. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od odwiedzenia parku edukacyjno-rozrywkowego Mikrokosmos w Ujeździe nieopodal Tomaszowa Mazowieckiego. Dzieci miały tam możliwość przejścia ścieżką dydaktyczną, na której spotkały rzeźby olbrzymiej wielkości owadów, a przewodnik opowiedział o każdym z nich wiele ciekawych informacji, a także malowały gipsowe odlewy różnych owadów. Pomiędzy atrakcjami i obiadem dzieci spędzały czas na placu zabaw, a tuż obok, po ogrodzie spacerował dumny paw. Kolejnym etapem naszej wycieczki było oglądanie zabytkowego kościoła św. Idziego w Inowłodzu, którego historia sięga aż XII wieku. Kościół znajduje się na wzgórzu, z którego rozciąga się przepiękny widok. Następnie udaliśmy się do zamku królewskiego z IV wieku, ufundowanego przez Kazimierza Wielkiego. Po tym nastąpiła długo oczekiwana przez dzieci chwila – zakwaterowanie w ośrodku w Spale. Kiedy wszyscy nacieszyli się już pokojami, wyruszyliśmy na kolejny etap zwiedzania. W Spale odwiedziliśmy drewniany kościółek pw. Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej zbudowany w 1923 roku na polecenie prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Następnie minęliśmy wieżę ciśnień – tzw. Carską Wieżę, która pochodzi z czasów cara Aleksandra III, przyjeżdżającego tu na łowy. Zobaczyliśmy fundamenty carskiego pałacu, który został on spalony w styczniu 1945 roku, a po przejściu placu, który kiedyś był ogrodem pałacu stanęliśmy przed pomnikiem żubra. Kiedyś stał on w Białowieży, ale wywieziony pod koniec I wojny światowej do Moskwy wrócił na dziedziniec Zamku Królewskiego w Warszawie a stamtąd, na polecenie prezydenta Mościckiego, trafił do Spały w 1928 roku. Po powrocie do ośrodka zjedliśmy obiadokolację, odpoczęliśmy, a wieczorem spotkaliśmy się przy ognisku, aby upiec kiełbaski. Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w dalszą drogę. Jako pierwszy odwiedziliśmy schron kolejowy w miejscowości Konewka o długości 380 metrów wybudowany podczas II wojny światowej, którego celem było zabezpieczenie znajdujących się w nim ludzi i pociągów przed skutkami wybuchu wszelkich istniejących wówczas bomb lotniczych oraz skutkami ataku gazowego. Następnie odwiedziliśmy rezerwat Niebieskie Źródła, położony w dolinie Pilicy, w południowo wschodniej części Tomaszowa Mazowieckiego. Atrakcją jest tu woda przybierająca niebiesko-błękitno-zieloną barwę. Zmiana odcieni barwy wody uzależniona jest od stanu pogody, stopnia nasłonecznienia bądź zachmurzenia. Kolejną atrakcją było zwiedzanie Groty Zbója Madeja. Grota ta to wygasła kopalnia piasku, z której wydobywano piasek do wyrobu szkła. Po zakończeniu wykopalisk kopalnia nie została odpowiednio zabezpieczona i każdy mógł do niej wejść. Legenda głosi, że ukrywał się tam Zbój Madej i przechowywał swoje łupy. Po zwiedzeniu tajemniczych korytarzy pojechaliśmy grać w kręgle, a po zabawie dzieci zjadły pyszny obiad. Na koniec, po zjedzeniu pysznych lodów, wszyscy w świetnych humorach wrócili do domu.