PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej w Umiastowie
Rok szkolny 2022/2023
Zaopiniowany na Radzie Pedagogicznej w dniu 15.09.2022 r
Zatwierdzony przez Radę Rodziców w dniu 28.09.2022 r.
- PODSTAWA PRAWNA
-
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2018 r. poz. 214)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Z 2017 R. POZ.1657)
-
Rozporządzenie Men z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1656)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz.1652)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1651)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643)
-
Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
-
Statut szkoły
-
Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.
-
Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.)
-
Ustawę z dnia 14 grudnia2016 r. – Prawo oświatowe
-
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- WSTĘP
Program Wychowawczo – Profilaktyczny powstał w oparciu o wizję i misję szkoły, które wypracowano na podstawie wieloletniej tradycji i doświadczenia długoletnich pracowników pedagogicznych, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców, po uprzednim zdiagnozowaniu potrzeb uczniów i nauczycieli oraz oczekiwań rodziców. Przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej w Umiastowie opisuje:
-
istotę działań wychowawczych i profilaktycznych,
-
zadania poszczególnych członków społeczności szkolnej – uczniów, rodziców oraz nauczycieli,
-
wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkoła uznaje, że pierwsze i niezbywalne prawo wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice, a szkoła pełni funkcję doradczą i wspierającą.
Nauczyciele podejmują działania na rzecz:
-
przeciwdziałania pojawianiu się zachowań ryzykownych u dzieci,
-
nieprawidłowych postaw i nawyków,
-
kształtują postawy odpowiedzialności za siebie i innych.
W naszej szkole profilaktyka jest rozumiana jako działania chroniące ucznia przed zagrożeniem i reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Działania profilaktyczne podejmują nauczyciele we współpracy z rodzicami. Szkoła promuje zdrowie, otwartość i aktywność. Jest to możliwe, kiedy nauczyciele przy wsparciu rodziców starają się realizować wartości.
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie.
Nauczyciele korzystają z nowoczesnych technologii informatycznych i kształtują wśród uczniów umiejętności korzystania z nich. Szkoła gwarantuje pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną, logopedyczną i pedagogiczną uczniom.
Współpraca nauczycieli z rodzicami dokonuje się poprzez angażowanie rodziców w życie szkoły i klasy oraz wspólne analizowanie sukcesów i niepowodzeń dziecka.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym.
- MISJA I WIZJA SZKOŁY
Szkoła wychowuje w chrześcijańskim systemie wartości z poszanowaniem innych wyznań uznających powszechnie przyjęte zasady etyczno-moralne. Wszyscy członkowie społeczności szkolnej współpracują w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań. Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami – wychowują swoją osobowością i postawą. Szkoła ma za zadanie chronić uczniów przed podejmowaniem zachowań ryzykownych, promować zdrowie, otwartość i aktywność. Jest to możliwe, kiedy nauczyciele przy wsparciu rodziców starają realizować potrzeby rozwojowe uczniów, wyrabiać w nich poczucie własnej wartości i pomagają im stworzyć właściwą hierarchię wartości. Podstawowym założeniem systemu wychowawczego Szkoły jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny wychowanka, jak również skupianie się na osłabianiu czynników wywołujących zachowania ryzykowne i wzmacnianie czynników chroniących uczniów przed zagrożeniami.
W działaniach profilaktyczno-wychowawczych zmierzać będziemy do osiągnięcia następujących celów:
-
do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniającego jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe,
-
do ukształtowania jego postawy społecznej i obywatelskiej w duchu poszanowania dla wartości uniwersalnych i narodowych oraz tradycji lokalnych,
-
do rozpoznania środowiska uczniów (rodzinnego i szkolnego),
-
dostarczenia (odpowiednio do potrzeb i wieku rozwojowego uczniów) rzetelnej wiedzy o zagrożeniach,
-
kształcenia umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
-
kształtowania właściwej postawy ucznia (kultura osobista na co dzień),
-
przeciwdziałania zachowaniom agresywnym wśród uczniów poprzez zdobywanie podstawowych umiejętności porozumiewania się w grupie rówieśniczej,
-
poznawania i przestrzeganie norm społecznych,
-
budowanie prozdrowotnych postaw (promowanie aktywnego i zdrowego trybu życia oraz wartościowych sposobów spędzania czasu wolnego),
-
budowanie postaw wzajemnej życzliwości i zaufania,
-
wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez stwarzanie uczniom możliwości pozytywnego zaistnienia w życiu klasy, szkoły i środowiska,
-
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią,
- przygotowanie uczniów kończących pierwszy etap edukacji do przejścia w kolejny.
-
WIZERUNEK UCZNIA NASZEJ SZKOŁY
Realizując ogólne zadania szkoły dążymy do tego, by uczeń był:
- Samodzielny i samorządny
-
samodzielnie porusza się w obrębie własnego środowiska,
-
stara się być dobrym kolegą, umie nawiązywać z nimi więzi,
-
liczy się z potrzebami i korzyściami grupy rówieśniczej,
-
umie rozwiązywać konflikty bez agresji, a także potrafi radzić sobie z porażkami i niepowodzeniami,
-
rozważa ewentualne uwagi i sugestie dotyczące popełnianych przez siebie błędów,
-
posiada swój własny punkt widzenia i potrafi go bronić.
- Tolerancyjny
-
szanuje odrębność innych i stara się być życzliwy,
-
rozumie, że każdy człowiek jest indywidualnością i ma prawo do życia i rozwoju pośród nas.
-
Troskliwy i życzliwy
-
przejawia troskę o innych,
-
śpieszy im z pomocą w razie potrzeby,
-
stara się nie sprawiać innym przykrości,
-
umie opanowywać negatywne emocje,
-
jest przyjaźnie nastawiony do środowiska przyrodniczego, o które stara się dbać i które chroni,
-
dostrzega problemy ekologiczne w najbliższym otoczeniu.
-
Aktywny i ciekawy świata
-
chętnie obserwuje najbliższe otoczenie, analizuje, wnioskuje,
-
rozbudzona potrzeba wiedzy zmusza go do szukania odpowiedzi na stawiane pytania,
-
potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy,
-
rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania.
-
Odpowiedzialny
-
jest świadomy, że samodzielne podejmowanie decyzji wiąże się z możliwością ponoszenia konsekwencji swoich działań,
-
przewiduje skutki swych czynów.
- DIAGNOZA PROCESU WYCHOWAWCZEGO
Diagnoza potrzeb została opracowana przy użyciu następujących metod diagnostycznych:
-
obserwacji,
-
wywiadu z nauczycielami, rodzicami i dziećmi,
-
analiz przypadków,
-
ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego.
ZAGROŻENIA |
CZYNNIKI RYZYKA |
CZYNNIKI CHRONIĄCE |
Związane
z sytuacją rodzinną dziecka |
– niewłaściwe postawy rodzicielskie (brak jasnych reguł postępowania, brak rygorów lub surowa dyscyplina i niekonsekwencje, stosowanie kar cielesnych, brak wiary w możliwości dziecka, brak wsparcia ze strony rodziców)
– brak zrozumienia dla problemów dziecka
– konflikty w rodzinie
– niski status materialny
– negatywne wzorce postępowania rodziców |
– postawa akceptacji i miłości
– atmosfera życzliwości, poszanowania i zrozumienia
– uznawane przez członków rodziny normy i zasady
– stawianie wymagań adekwatnych do możliwości dziecka
– konsekwencje w działaniach wychowawczych
– negatywna postawa rodziców wobec zachowań ryzykownych (palenia papierosów)
– wspomaganie rozwoju dziecka |
Związane z sytuacją szkolną dziecka
|
– trudności w nauce (nawarstwiające się)
– niska motywacja i brak zainteresowania nauką – specyficzne trudności w nauce spowodowane deficytami rozwojowymi
– niewystarczająca pomoc w nauce
– poczucie bezradności wobec problemów związanych z nauką – niska motywacja do nauki online – niewystarczające warunki domowe do edukacji w trybie zdalnym, w tym brak sprzętu |
– osiąganie wyników w nauce zgodnych z możliwościami dziecka
– sukcesy szkolne (docenianie przez szkołę wszelkich osiągnięć ucznia)
– stwarzanie okazji do działań w różnych obszarach aktywności uczniów
– zainteresowania nauką szkolną, aktywność poznawcza uczniów
– wspierające i motywujące ocenianie osiągnięć dziecka
– bazowanie w działaniach na mocnych stronach ucznia
– indywidualizacja działań edukacyjnych – poczucie bezpieczeństwa w szkole i poza nią – dobre relacje między uczniami w klasie – obowiązujące w szkole normy zachowania, – osobisty przykład nauczycieli – określony system reagowania na przypadki zachowań ryzykownych wśród uczniów (m.in. agresja, lekceważenie zasad bezpieczeństwa) |
Związane z grupą rówieśniczą
|
– brak umiejętności współżycia społecznego
– brak integracji z zespołem klasowym
– nieakceptowane społecznie sposoby rozwiązywania konfliktów rówieśniczych
– negatywna presja grupy rówieśniczej (zachęcanie do podejmowania zachowań ryzykownych |
– umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktów z rówieśnikami
– świadomość zagrożeń wynikających z podejmowania zachowań ryzykownych
– umiejętność odpierania presji grupy (podejmowanie zachowań asertywnych)
– dobra pozycja w grupie |
Czynniki osobowościowe dziecka
|
– problemy emocjonalne i zaburzenia zachowania
– niskie poczucie własnej wartości
– brak umiejętności radzenia sobie z problemami
– nieznajomość zasad współżycia społecznego
|
– właściwa samoocena, poczucie własnej wartości, akceptacji siebie
– przyjazne nastawienie do ludzi i świata
– przyswojone normy zachowań akceptowanych społecznie
– umiejętność reagowania na sytuacje problemowe – preferowanie zdrowego stylu życia – realizowanie własnych zainteresowań – umiejętność komunikowania się z rówieśnikami
|
Związane z sytuacją epidemiczną | – lęk przed kwarantanną i brakiem możliwości przebywania z kolegami i koleżankami
– lęk przed reakcjami otoczenia w sytuacji wystąpienia objawów chorobowych – lęk przed zachorowaniem |
– edukowanie w zakresie prawidłowej higieny rąk
– korzystanie z informacji ogólnopolskich, faktów naukowych podczas rozmów z dziećmi – okazywanie empatii i zrozumienia – wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem |
Problemy w środowisku szkolnym wynikające z ewaluacji programu z roku 2021/22
-
Problemy emocjonalne dzieci – trudności związane z przeżywaniem porażki, nieśmiałość i lękliwość, trudność w samoregulacji emocji, nadmierny upór, trudność w podporządkowaniu się dorosłym, poczucie braku sensu w podejmowaniu działań.
-
Uzależnienie od mediów – komputera, telefonu, gier.
-
Nadmierne spożywanie słodkich przekąsek i napojów, a w związku z tym nadwaga, otyłość.
-
Wady postawy.
-
Wady wymowy.
-
Lęk związany z sytuacją epidemiczną oraz z wojną na Ukrainie.
Propozycje działań interwencyjnych wynikające z ewaluacji programu z roku 2021/22
-
Stosowanie zindywidualizowanych sposobów pomocy i wsparcia dla uczniów.
-
Rozpoznanie i rozwijanie zainteresowań ucznia, organizacja czasu, wprowadzenie ograniczeń przez rodziców, kontakt ze specjalistami.
-
Edukacja prozdrowotna – właściwa dieta, ruch, spacery.
-
Rozmowy dotyczące sytuacji epidemicznej oraz bezpieczeństwa.
-
Integracja zespołu klasowego.
-
Przyjęcie uczniów z Ukrainy.
-
Motywowanie ucznia do pracy zdalnej poprzez wzmocnienia pozytywne, informację zwrotną, zadania na miarę możliwości ucznia.
-
Podczas nauczania stacjonarnego przygotowanie uczniów do sprawnego przejścia w tryb nauczania zdalnego.
- CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI
Główne cele działań wychowawczych
-
Tworzenie pozytywnych wzorców wychowania.
-
Wspomaganie Rodziców w pełnieniu wychowawczej roli w rodzinie.
-
Uwrażliwianie na zagrożenia płynące ze środowiska, w którym żyje dziecko.
-
Podniesienie autorytetu szkoły jako instytucji wychowującej i kształtowanie postaw otwartości wobec personelu szkoły.
-
Przygotowanie dziecka do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej, życia w rodzinie, lokalnym społeczeństwie, ojczyźnie, Europie i świecie.
-
Uczenie zachowań dotyczących kultury życia codziennego, Kształtowanie nawyków kultury i higieny osobistej.
Główne cele profilaktyczne
-
Kształtowanie zdrowej, odważnej postawy ucznia poznawanie i przestrzeganie norm społecznych.
-
Ochrona dziecka przed negatywnym wpływem mediów.
-
Kształtowanie świadomości prozdrowotnej i proekologicznej.
-
Wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny.
-
Kształtowanie troski bezpieczeństwo własne i innych. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
-
Pomaganie w wyrównaniu trudności emocjonalnych.
-
Wdrażanie do współpracy jako formy zapobieganiu zachowaniom agresywnym.
-
Pokazywanie perspektyw zdrowego stylu życia i drogi do satysfakcji osobistych.
-
Wskazywanie na konieczność dbania o własny organizm.
-
Zapobieganie utrwaleniu się istniejących wad wymowy.
-
Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Klubem AA.
-
SPOSOBY DZIAŁAŃ
-
Diagnozowanie problemów poprzez stałą obserwację dzieci oraz ich rodzin. Konsultacje z fachowcami i monitorowanie efektów podjętych działań.
-
Konsekwentne reagowanie na negatywne i aspołeczne zachowania. Rozmowy z dzieckiem, a gdy wymaga tego sytuacja podejmowanie interwencji z włączeniem rodziców. Jeśli negatywne lub aspołeczne zachowanie ucznia wymagało indywidualnej rozmowy z Dyrektorem, to o odbyciu takiej rozmowy i jej treści informowany jest tego samego dnia Rodzic.
- Prowadzenie działań profilaktycznych związanych z określonymi problemami.
-
Organizowanie konkursów, zabaw sportowych z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców.
-
Ćwiczenia koordynujące wady postawy na zajęciach wychowania fizycznego.
-
Kierowanie dzieci z wadą wymowy do logopedy.
-
Kierowanie dzieci z trudnościami emocjonalno-społecznymi do psychologa.
-
OGÓLNY PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH – etap przedszkolny i klasy I-III
Treści , cele wychowawcze |
Efekty oddziaływań |
Przygotowanie dziecka do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej, życia w rodzinie, lokalnym społeczeństwie, ojczyźnie, Europie i świecie | Uczeń:
– ma poczucie przynależności do klasy, rodziny, kraju – współtworzy i respektuje normy zachowań w klasie, stosuje się do poleceń nauczyciela, szanuje dorosłych – uczy się odpowiedzialności za działanie i wizerunek grupy, dba o rzeczy własne i innych; zna swoje prawa i obowiązki, rozróżnia dobro i zło w różnych sytuacjach codziennych – wie, do kogo zwrócić się o pomoc, właściwie reaguje na krzywdę innych
|
Uczenie zachowań dotyczących kultury życia codziennego, kształtowanie nawyków kultury i higieny osobistej | Uczeń:
|
Uwrażliwianie na zagrożenia płynące ze środowiska, w którym żyje dziecko | Uczeń:
|
Tworzenie pozytywnych wzorców wychowania | Uczeń:
|
Podniesienie autorytetu szkoły jako instytucji wychowującej i kształtowanie postaw otwartości wobec personelu szkoły | Uczeń:
|
Kształtowanie postawy proekologicznej | Uczeń:
|
Nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych. |
Uczeń:
|
Pomoc rodzinie | Uczeń:
|
-
SZCZEGÓŁOWY PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH NA ROK SZKOLNY 2022/2023
ZAPEWNIENIE UCZNIOM BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE ORAZ KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI RADZENIA SOBIE
W SYTUACJACH TRUDNYCH
RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO |
DZIAŁANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
Agresja słowna | Tematyka wychowawcza w trakcie zajęć edukacyjnych dla klas I – III
Programy profilaktyczne – profilaktyczne przedstawienia teatralne |
Cały rok
|
|
Agresja fizyczna (popychanie, szturchanie)
|
Rozmowy dyscyplinujące
|
Dyrekcja, wychowawcy, psycholog
|
Cały rok
|
Lekceważenie zasad bezpieczeństwa
|
Pogadanki na temat bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, pogadanki, spotkanie ze policjantem
|
|
Cały rok
|
Motywowanie uczniów klas starszych do pomagania młodszym dzieciom
|
Wychowawcy,
psycholog
|
|
|
Podejmowanie działań alternatywnych wobec zachowań agresywnych: – zainteresowanie uczniów udziałem w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych – imprezy szkolne – udział w konkursach i zawodach, rozgrywkach, sportowych |
Wychowawcy, nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne
|
Wg potrzeb
|
|
Uzależnienia behawioralne (uzależnienie od komputera, telefon, niezdrowe jedzenie)
|
Pogadanki wychowawcze zgodnie z realizowanym programem w klasach 0-3
Przedstawienia teatralne |
Wychowawcy, nauczyciele
|
Wg potrzeb |
BUDOWANIE POSTAW WZAJEMNEJ ŻYCZLIWOŚCI I ZAUFANIA, WZAJEMNEGO POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI
RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO |
DZIAŁANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
Dyskryminacja rówieśników
|
Stwarzanie uczniom możliwości pozytywnego zaistnienia w życiu szkolnym:
– promowanie osiągnięć uczniów – angażowanie wszystkich uczniów do pracy na rzecz klasy i szkoły
|
Wychowawcy
|
Cały rok
|
Rozmowy wychowawcze z uczniami nt. szacunku i tolerancji wobec innych
|
Wychowawcy
|
Cały rok
|
|
Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, korekcyjno- kompensacyjne, praca zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
Dyrektor, nauczyciele, psycholog
logopeda
|
Cały rok
|
|
PRAWIDŁOWE REALIZOWANIE OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH
RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO |
DZIAŁANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
Lekceważenie obowiązków szkolnych | Systematyczne monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.
|
Wychowawcy
|
Raz w miesiącu przez cały rok
|
Systematyczne informowanie rodziców o lekceważeniu obowiązków szkolnych przez uczniów.
|
Wychowawcy
|
Cały rok |
PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO |
DZIAŁANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
Nieprawidłowe odżywianie
|
Udział w akcji „Mleko, owoce w szkole”
. |
Pracownicy obsługi
|
Cały rok |
Przypadki braku nawyków związanych z zachowaniem higieny osobistej oraz czystości w toalecie szkolnej |
Rozmowy o higienie | Wychowawcy, nauczyciele | Cały rok
|
Przypadki zachowań lękowych
|
Diagnoza przyczyn, psychoedukacja, terapia psychologiczna | Psycholog we współpracy z wychowawcami | Cały rok |
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW WYNIKAJĄCYCH Z EDUKACJI ZDALNEJ SPOWODOWANEJ PANDEMIĄ COVID-19
RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO |
DZIAŁANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN REALIZACJI |
Zaniedbywanie obowiązku zdalnego uczenia się, brak zaangażowania w lekcje on-line | Zachęcanie ucznia do nauki zdalnej poprzez pozytywne wzmocnienia, zadania dostosowane do możliwości ucznia | Wychowawcy | Wg potrzeb podczas nauki zdalnej |
Lęk związany z niewywiązywaniem się z obowiązku zdalnego nauczania | Sprawdzanie umiejętności dziecka bez oceniania | Wychowawcy | Wg potrzeb podczas nauki zdalnej |
Izolacja, problemy z ponownym wejście w grupę | Reintegracja z zespołem klasowym, zajęcia z psychologiem | Wychowawcy, psycholog | Wg potrzeb |
-
POWINNOŚCI DYREKTORA SZKOŁY
-
Odpowiada za wprowadzenie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole.
-
Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
-
Inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
-
Stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza.
-
Współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań.
-
Czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego.
-
Nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły.
-
Nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
-
POWINNOŚCI RADY PEDAGOGICZNEJ
-
Uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych.
-
Opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców.
-
Opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością.
-
Uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
POWINNOŚCI NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW
-
Współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.
-
Reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia.
-
Reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego uczniów.
-
Przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia demoralizacją i przestępczością.
-
Udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych.
-
Rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach.
-
Wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia.
-
Diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,. rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
-
Przygotowują sprawozdanie realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy.
-
Zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły.
-
Oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami.
-
Współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach.
-
Wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji.
-
Rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców.
-
Dbają o dobre relacje uczniów w klasie.
-
Podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych.
-
Współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.
-
Podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
-
POWINNOŚCI PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
-
Diagnozuje środowisko wychowawcze.
-
Zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach.
-
Współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki.
-
Zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów.
-
Współpracuje z rodzicami w zakresie działań profilaktycznych i wychowawczych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów.
-
Współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
-
Opracowuje narzędzia do diagnozy problemów, potrzeb i ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
-
POWINNOŚCI LOGOPEDY SZKOLNEGO
-
Diagnozuje wady wymowy.
-
Prowadzi terapię logopedyczną.
-
Współpracuje z rodzicami – prowadzi doradztwo dla rodziców i przekazuje zalecenia do pracy w domu.
-
POWINNOŚCI PEDAGOGA SPECJALNEGO
-
Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami oraz innymi specjalistami w szkole.
-
Współpracuje z rodzicami.
-
Diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu.
-
Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami.
-
Współpracuje z innymi podmiotami m.in. poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, organizacjami pozarządowymi, pracownikami socjalnymi, asystentem rodziny.
-
Przedstawia Radzie Pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie wyżej wymienionych zadań.
- ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEJ Z RODZICAMI
-
Rodzice współtworzą Szkolny Program Wychowawczo- Profilaktyczny.
-
Uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły.
-
Uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę.
-
Zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole.
-
Współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie, w celu osiągnięcia optymalnych efektów kształcenia dzieci.
-
Dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów.
-
Przypominają dzieciom o wyrażaniu należytego szacunku osobom dorosłym, w tym nauczycielom i pozostałym pracownikom szkoły.
-
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
-
Uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły.
-
Współpracuje z Radą Pedagogiczną.
-
Prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów.
-
Reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego.
-
Propaguje idee samorządności oraz wychowania w demokracji.
-
Dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycje.
-
UCZNIOWIE
-
Starają się przestrzegać zasad panujących w szkole.
-
Dbają o dobro wspólne poprzez poszanowanie siebie nawzajem oraz poprzez poszanowanie otoczenia, w którym się uczą.
-
Zgłaszają swoje trudności i kłopoty osobom dorosłym – rodzicom, nauczycielom, wychowawcom.
-
OCZEKIWANE EFEKTY
Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do:
-
podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych,
-
wzrostu poziomu poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym,
-
zmniejszenia ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych, zagrażających życiu, zdrowiu fizycznemu i psychicznemu,
-
nabycia przez uczniów umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi, zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej,
-
wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów,
-
wzrostu poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do grupy klasowej i zbiorowości szkolnej przez aktywne włączanie się uczniów w życie klasy oraz szkoły,
-
wzmocnienia współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii szkoła-rodzice-uczeń,
-
szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców.
16. EWALUACJA
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Umiastowie jest otwarty i będzie podlegać systematycznej ewaluacji, a ewentualne zmiany zostaną uwzględnione w następnym roku szkolnym. W ewaluacji będą wykorzystane opinie rodziców, nauczycieli. Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:
• badanie opinii na spotkaniach z rodzicami;
• obserwacje i analizy osiągnięć szkolnych oraz zmian w zachowaniu, postawach i działaniu uczniów;
• analiza dokumentacji szkolnej i zmian w niej zawartych.
Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły, po przeprowadzonej wcześniej diagnozie i dokładnej analizie sprawozdań wychowawców, będą corocznie modyfikowane w ramach potrzeb.