Program profilaktyczno-wychowawczy

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

Szkoły Podstawowej w Umiastowie

Rok szkolny 2021/2022

Zaopiniowany na Radzie Pedagogicznej w dniu 15.09.2021 r.

Zatwierdzony przez Radę Rodziców w dniu 28.09.2021 r.

  1. PODSTAWA PRAWNA
  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.)

  • Rozporządzenie MEN z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2018 r. poz. 214)

  • Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Z 2017 R. POZ.1657)

  • Rozporządzenie Men z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1656)

  • Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz.1652)

  • Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz.1651)

  • Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643)

  • Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek

  • Statut szkoły

  • Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.

  • Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.)

  • Ustawę z dnia 14 grudnia2016 r. – Prawo oświatowe

  • Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

  1. WSTĘP

Program Wychowawczo – Profilaktyczny powstał w oparciu o wizję i misję szkoły, które wypracowano na podstawie wieloletniej tradycji i doświadczenia długoletnich pracowników pedagogicznych, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców, po uprzednim zdiagnozowaniu potrzeb uczniów i nauczycieli oraz oczekiwań rodziców. Przedstawia w sposób całościowy treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, podejmowane w szkole i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

Program Wychowawczo – Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej w Umiastowie opisuje:

  • istotę działań wychowawczych i profilaktycznych,

  • zadania poszczególnych członków społeczności szkolnej – uczniów, rodziców oraz nauczycieli,

  • wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkoła uznaje, że pierwsze i niezbywalne prawo wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice, a szkoła pełni funkcję doradczą i wspierającą.

Nauczyciele podejmują działania na rzecz:

  • przeciwdziałania pojawianiu się zachowań ryzykownych u dzieci,

  • nieprawidłowych postaw i nawyków,

  • kształtują postawy odpowiedzialności za siebie i innych.

W naszej szkole profilaktyka jest rozumiana jako działania chroniące ucznia przed zagrożeniem i reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Działania profilaktyczne podejmują nauczyciele we współpracy z rodzicami. Szkoła promuje zdrowie, otwartość i aktywność. Jest to możliwe, kiedy nauczyciele przy wsparciu rodziców starają się realizować wartości.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie.

Nauczyciele korzystają z nowoczesnych technologii informatycznych i kształtują wśród uczniów umiejętności korzystania z nich. Szkoła gwarantuje pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną, logopedyczną i pedagogiczną uczniom.

Współpraca nauczycieli z rodzicami dokonuje się poprzez angażowanie rodziców w życie szkoły i klasy oraz wspólne analizowanie sukcesów i niepowodzeń dziecka.

Program Wychowawczo – Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym.

  1. MISJA I WIZJA SZKOŁY

Szkoła wychowuje w chrześcijańskim systemie wartości z poszanowaniem innych wyznań uznających powszechnie przyjęte zasady etyczno-moralne. Wszyscy członkowie społeczności szkolnej współpracują w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań. Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami – wychowują swoją osobowością i postawą. Szkoła ma za zadanie chronić uczniów przed podejmowaniem zachowań ryzykownych, promować zdrowie, otwartość i aktywność. Jest to możliwe, kiedy nauczyciele przy wsparciu rodziców starają realizować potrzeby rozwojowe uczniów, wyrabiać w nich poczucie własnej wartości i pomagają im stworzyć właściwą hierarchię wartości. Podstawowym założeniem systemu wychowawczego Szkoły jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny wychowanka, jak również skupianie się na osłabianiu czynników wywołujących zachowania ryzykowne i wzmacnianie czynników chroniących uczniów przed zagrożeniami.

W działaniach profilaktyczno-wychowawczych zmierzać będziemy do osiągnięcia następujących celów:

  • do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniającego jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe,

  • do ukształtowania jego postawy społecznej i obywatelskiej w duchu poszanowania dla wartości uniwersalnych i narodowych oraz tradycji lokalnych,

  • do rozpoznania środowiska uczniów (rodzinnego i szkolnego),

  • dostarczenia (odpowiednio do potrzeb i wieku rozwojowego uczniów) rzetelnej wiedzy o zagrożeniach,

  • kształcenia umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

  • kształtowania właściwej postawy ucznia (kultura osobista na co dzień),

  • przeciwdziałania zachowaniom agresywnym wśród uczniów poprzez zdobywanie podstawowych umiejętności porozumiewania się w grupie rówieśniczej,

  • poznawania i przestrzeganie norm społecznych,

  • budowanie prozdrowotnych postaw (promowanie aktywnego i zdrowego trybu życia oraz wartościowych sposobów spędzania czasu wolnego),

  • budowanie postaw wzajemnej życzliwości i zaufania,

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez stwarzanie uczniom możliwości pozytywnego zaistnienia w życiu klasy, szkoły i środowiska,

  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią.

  1. WIZERUNEK UCZNIA NASZEJ SZKOŁY

Realizując ogólne zadania szkoły dążymy do tego, by uczeń był:

  1. Samodzielny i samorządny
  • samodzielnie porusza się w obrębie własnego środowiska,

  • stara się być dobrym kolegą, umie nawiązywać z nimi więzi,

  • liczy się z potrzebami i korzyściami grupy rówieśniczej,

  • umie rozwiązywać konflikty bez agresji, a także potrafi radzić sobie z porażkami i niepowodzeniami,

  • rozważa ewentualne uwagi i sugestie dotyczące popełnianych przez siebie błędów,

  • posiada swój własny punkt widzenia i potrafi go bronić.

  1. Tolerancyjny
  • szanuje odrębność innych i stara się być życzliwy,

  • rozumie, że każdy człowiek jest indywidualnością i ma prawo do życia i rozwoju pośród nas.

  1. Troskliwy i życzliwy

  • przejawia troskę o innych,

  • śpieszy im z pomocą w razie potrzeby,

  • stara się nie sprawiać innym przykrości,

  • umie opanowywać negatywne emocje,

  • jest przyjaźnie nastawiony do środowiska przyrodniczego, o które stara się dbać i które chroni,

  • dostrzega problemy ekologiczne w najbliższym otoczeniu.

  1. Aktywny i ciekawy świata

  • chętnie obserwuje najbliższe otoczenie, analizuje, wnioskuje,

  • rozbudzona potrzeba wiedzy zmusza go do szukania odpowiedzi na stawiane pytania,

  • potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy,

  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania.

  1. Odpowiedzialny

  • jest świadomy, że samodzielne podejmowanie decyzji wiąże się z możliwością ponoszenia konsekwencji swoich działań,

  • przewiduje skutki swych czynów.

  1. DIAGNOZA PROCESU WYCHOWAWCZEGO

Diagnoza potrzeb została opracowana przy użyciu następujących metod diagnostycznych:

  • obserwacji,

  • wywiadu z nauczycielami, rodzicami i dziećmi,

  • analiz przypadków,

  • ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego.

ZAGROŻENIA

CZYNNIKI RYZYKA

CZYNNIKI CHRONIĄCE

Związane

z sytuacją rodzinną dziecka

– niewłaściwe postawy rodzicielskie (brak jasnych reguł postępowania, brak rygorów lub surowa dyscyplina i niekonsekwencje, stosowanie kar cielesnych, brak wiary w możliwości dziecka, brak wsparcia ze strony rodziców)

 

– brak zrozumienia dla problemów dziecka

 

– konflikty w rodzinie

 

– niski status materialny

 

– negatywne wzorce postępowania rodziców

– postawa akceptacji i miłości

 

– atmosfera życzliwości, poszanowania i zrozumienia

 

– uznawane przez członków rodziny normy i zasady

 

– stawianie wymagań adekwatnych do możliwości dziecka

 

– konsekwencje w działaniach wychowawczych

 

– negatywna postawa rodziców wobec zachowań ryzykownych (palenia papierosów)

 

– wspomaganie rozwoju dziecka

 

Związane z sytuacją szkolną dziecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– trudności w nauce (nawarstwiające się)

 

– niska motywacja i brak zainteresowania nauką

– specyficzne trudności w nauce spowodowane deficytami rozwojowymi

 

– niewystarczająca pomoc w nauce

 

– poczucie bezradności wobec problemów związanych z nauką

– niska motywacja do nauki online

– niewystarczające warunki domowe do edukacji w trybie zdalnym, w tym brak sprzętu

– osiąganie wyników w nauce zgodnych z możliwościami dziecka

 

– sukcesy szkolne (docenianie przez szkołę wszelkich osiągnięć ucznia)

 

– stwarzanie okazji do działań w różnych obszarach aktywności uczniów

 

– zainteresowania nauką szkolną, aktywność poznawcza uczniów

 

– wspierające i motywujące ocenianie osiągnięć dziecka

 

– bazowanie w działaniach na mocnych stronach ucznia

 

– indywidualizacja działań edukacyjnych

– poczucie bezpieczeństwa w szkole i poza nią

– dobre relacje między uczniami w klasie

– obowiązujące w szkole normy zachowania,

– osobisty przykład nauczycieli

– określony system reagowania na przypadki zachowań ryzykownych wśród uczniów (m.in. agresja, lekceważenie zasad bezpieczeństwa)

 

Związane z grupą rówieśniczą

 

 

 

 

 

– brak umiejętności współżycia społecznego

 

– brak integracji z zespołem klasowym

 

– nieakceptowane społecznie sposoby rozwiązywania konfliktów rówieśniczych

 

– negatywna presja grupy rówieśniczej (zachęcanie do podejmowania zachowań ryzykownych

– umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktów z rówieśnikami

 

– świadomość zagrożeń wynikających z podejmowania zachowań ryzykownych

 

– umiejętność odpierania presji grupy (podejmowanie zachowań asertywnych)

 

– dobra pozycja w grupie

Czynniki osobowościowe dziecka

 

– problemy emocjonalne i zaburzenia zachowania

 

– niskie poczucie własnej wartości

 

– brak umiejętności radzenia sobie z problemami

 

– nieznajomość zasad współżycia społecznego

 

– właściwa samoocena, poczucie własnej wartości, akceptacji siebie

 

– przyjazne nastawienie do ludzi i świata

 

– przyswojone normy zachowań akceptowanych społecznie

 

– umiejętność reagowania na sytuacje problemowe

– preferowanie zdrowego stylu życia

– realizowanie własnych zainteresowań

– umiejętność komunikowania się z rówieśnikami

 

     
Związane z sytuacją epidemiczną – lęk przed kwarantanną i brakiem możliwości przebywania z kolegami i koleżankami

– lęk przed reakcjami otoczenia w sytuacji wystąpienia objawów chorobowych

– lęk przed zachorowaniem

– edukowanie w zakresie prawidłowej higieny rąk

– korzystanie z informacji ogólnopolskich, faktów naukowych podczas rozmów z dziećmi

– okazywanie empatii i zrozumienia

– wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem

Problemy w środowisku szkolnym wynikające z ewaluacji programu z roku 2020/21

  • Problemy emocjonalne dzieci – trudności związane z przeżywaniem porażki, nieśmiałość i lękliwość, trudność w samoregulacji emocji, nadmierny upór, trudność w podporządkowaniu się dorosłym, poczucie braku sensu w podejmowaniu działań.

  • Uzależnienie od mediów – komputera, telefonu, gier.

  • Nadmierne spożywanie słodkich przekąsek i napojów, a w związku z tym nadwaga, otyłość.

  • Wady postawy.

  • Wady wymowy.

  • Lęk związany z sytuacją epidemiczną – lęk nie przed zachorowaniem, ale lęk przed kwarantanną, izolatką, reakcją innych ludzi na istniejący katar lub kichnięcie, nadmierne mycie i dezynfekowanie rąk oraz choroby skóry z tym związane.

  • Problemy z ponownym wejściem w grupę po etapie edukacji zdalnej.

  • Niewywiązywanie się w obowiązku zdalnego uczenia się.

Propozycje działań interwencyjnych wynikające z ewaluacji programu z roku 2020/21

  • Stosowanie zindywidualizowanych sposobów pomocy i wsparcia dla uczniów.

  • Rozpoznanie i rozwijanie zainteresowań ucznia, organizacja czasu, wprowadzenie ograniczeń przez rodziców, kontakt ze specjalistami.

  • Edukacja prozdrowotna – właściwa dieta, ruch, spacery.

  • Rozmowy dotyczące sytuacji epidemicznej, analiza faktów, obalanie mitów.

  • Reintegracja z zespołem klasowym.

  • Motywowanie ucznia do pracy zdalnej poprzez wzmocnienia pozytywne, informację zwrotną, zadania na miarę możliwości ucznia.

  • Podczas nauczania stacjonarnego przygotowanie uczniów do sprawnego przejścia w tryb nauczania zdalnego.

  1. CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI

Główne cele działań wychowawczych

  • Tworzenie pozytywnych wzorców wychowania.

  • Wspomaganie Rodziców w pełnieniu wychowawczej roli w rodzinie.

  • Uwrażliwianie na zagrożenia płynące ze środowiska, w którym żyje dziecko.

  • Podniesienie autorytetu szkoły jako instytucji wychowującej i kształtowanie postaw otwartości wobec personelu szkoły.

  • Przygotowanie dziecka do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej, życia w rodzinie, lokalnym społeczeństwie, ojczyźnie, Europie i świecie.

  • Uczenie zachowań dotyczących kultury życia codziennego, Kształtowanie nawyków kultury i higieny osobistej.

Główne cele profilaktyczne

  • Kształtowanie zdrowej, odważnej postawy ucznia poznawanie i przestrzeganie norm społecznych.

  • Ochrona dziecka przed negatywnym wpływem mediów.

  • Kształtowanie świadomości prozdrowotnej i proekologicznej.

  • Wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny.

  • Kształtowanie troski bezpieczeństwo własne i innych. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

  • Pomaganie w wyrównaniu trudności emocjonalnych.

  • Wdrażanie do współpracy jako formy zapobieganiu zachowaniom agresywnym.

  • Pokazywanie perspektyw zdrowego stylu życia i drogi do satysfakcji osobistych.

  • Wskazywanie na konieczność dbania o własny organizm.

  • Zapobieganie utrwaleniu się istniejących wad wymowy.

  • Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Klubem AA.

  1. SPOSOBY DZIAŁAŃ

  • Diagnozowanie problemów poprzez stałą obserwację dzieci oraz ich rodzin. Konsultacje z fachowcami i monitorowanie efektów podjętych działań.

  • Konsekwentne reagowanie na negatywne i aspołeczne zachowania. Rozmowy z dzieckiem, a gdy wymaga tego sytuacja podejmowanie interwencji z włączeniem rodziców. Jeśli negatywne lub aspołeczne zachowanie ucznia wymagało indywidualnej rozmowy z Dyrektorem, to o odbyciu takiej rozmowy i jej treści informowany jest tego samego dnia Rodzic.

  • Prowadzenie działań profilaktycznych związanych z określonymi problemami.
  • Organizowanie konkursów, zabaw sportowych z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców.

  • Ćwiczenia koordynujące wady postawy na zajęciach wychowania fizycznego.

  • Kierowanie dzieci z wadą wymowy do logopedy.

  • Kierowanie dzieci z trudnościami emocjonalno-społecznymi do psychologa.

  1. OGÓLNY PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH – etap przedszkolny i klasy I-III

Treści , cele wychowawcze

Efekty oddziaływań

Przygotowanie dziecka do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej, życia w rodzinie, lokalnym społeczeństwie, ojczyźnie, Europie i świecie Uczeń:

– ma poczucie przynależności do klasy, rodziny, kraju

– współtworzy i respektuje normy zachowań w klasie, stosuje się do poleceń nauczyciela, szanuje dorosłych

– uczy się odpowiedzialności za działanie i wizerunek grupy, dba o rzeczy własne i innych; zna swoje prawa i obowiązki, rozróżnia dobro i zło w różnych sytuacjach codziennych

– wie, do kogo zwrócić się o pomoc, właściwie reaguje na krzywdę innych

  • – zna nazwę Ojczyzny, jej barwy narodowe i godło, wie, jak zachować się wobec symboli narodowych
  • – jest dumny ze swojego kraju i przez swoje zachowanie i naukę chce być dobrym Polakiem
  •  
Uczenie zachowań dotyczących kultury życia codziennego, kształtowanie nawyków kultury i higieny osobistej Uczeń:

  • – stosuje podstawowe zasady grzecznościowe
  • – nie skarży, mówi prawdę
  • – stosuje zasadę: „jeden mówi, inni słuchają”
  • – dba o swój wygląd zewnętrzny i o czystość wokół siebie
  • – zachowuje czystość w toalecie
Uwrażliwianie na zagrożenia płynące ze środowiska, w którym żyje dziecko Uczeń:

  • – zna i rozumie zagrożenia wynikające z nadmiernego używania mediów i nowoczesnej technologii
  • – potrafi poruszać się zgodnie z przepisami ruchu drogowego
  • – nie nawiązuje ryzykownych znajomości
  •  
Tworzenie pozytywnych wzorców wychowania Uczeń:

  • – zna i stosuje zasady dobrego zachowania
  • – umie w kulturalny sposób komunikować się z innymi (rozmawia – nie krzyczy)
  • – odnosi się z szacunkiem do ludzi starszych
  • – porządkuje salę lekcyjną po zakończonych zajęciach
  •  
Podniesienie autorytetu szkoły jako instytucji wychowującej i kształtowanie postaw otwartości wobec personelu szkoły Uczeń:

  • – zna historię swojej szkoły i jej tradycje
  • – uczestniczy w uroczystościach szkolnych i szkolnych
    obchodach świąt narodowych
  • – przychodzi na uroczystości odświętnie ubrany
Kształtowanie postawy proekologicznej Uczeń:

  • – ma pozytywny stosunek do otaczającej go przyrody
  • – czuje się częścią otaczającego go środowiska
  • – dba o rośliny w klasie oraz o czystość swojego otoczenia
  • – pomaga ptakom i zwierzętom w zimie
  •  
Nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach trudnych
 i konfliktowych.
Uczeń:

  • – zna swoje prawa i obowiązki
  • – rozróżnia dobro i zło w różnych sytuacjach codziennych
  • – wie, do kogo zwrócić się o pomoc
  • – właściwie reaguje na krzywdę innych
  •  
Pomoc rodzinie Uczeń:

  • – jest świadomy, że rodzina stanowi wartość w jego życiu i ma wobec niej obowiązki
  • – zna historię i zwyczaje swojej rodziny
  • – pamięta o uroczystościach rodzinnych i świętach
  • – zaprasza członków rodziny na uroczystości klasowe
    i szkolne
  •  
  1. SZCZEGÓŁOWY PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYCH NA ROK SZKOLNY 2021/2022

 

  ZAPEWNIENIE UCZNIOM BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE ORAZ KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI RADZENIA SOBIE

W SYTUACJACH TRUDNYCH

RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO

DZIAŁANIA

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

Agresja słowna Tematyka wychowawcza w trakcie zajęć edukacyjnych dla klas I – III

Programy profilaktyczne – profilaktyczne przedstawienia teatralne

  Cały rok

 

 

 

Agresja fizyczna (popychanie, szturchanie)

 

 

 

 

Rozmowy dyscyplinujące

 

 

 

  

 

Dyrekcja, wychowawcy, psycholog

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Lekceważenie zasad bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanki na temat bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły, pogadanki, spotkanie ze policjantem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Motywowanie uczniów klas starszych do pomagania młodszym dzieciom

 

Wychowawcy,

psycholog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podejmowanie działań alternatywnych wobec zachowań agresywnych:

– zainteresowanie uczniów udziałem w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych

– imprezy szkolne

– udział w konkursach i zawodach, rozgrywkach, sportowych

 

Wychowawcy,

nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne

 

 

 

 

 

 

 Wg potrzeb

 

Uzależnienia behawioralne (uzależnienie od komputera, telefon, niezdrowe jedzenie)

 

 

Pogadanki wychowawcze zgodnie z realizowanym programem w klasach 0-3

Przedstawienia teatralne

Wychowawcy, nauczyciele

 

Wg potrzeb

 

BUDOWANIE POSTAW WZAJEMNEJ ŻYCZLIWOŚCI I ZAUFANIA, WZAJEMNEGO POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI

 

RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO

DZIAŁANIA

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

Dyskryminacja rówieśników

 

 

 

Stwarzanie uczniom możliwości pozytywnego zaistnienia w życiu szkolnym:

– promowanie osiągnięć uczniów

– angażowanie wszystkich uczniów do pracy na rzecz klasy i szkoły

 

Wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozmowy wychowawcze z uczniami nt. szacunku i tolerancji wobec innych

 

Wychowawcy

 

 

 

Cały rok

 

 

Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, korekcyjno- kompensacyjne, praca zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Dyrektor, nauczyciele, psycholog

logopeda

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia z psychologiem szkolnym dla każdej klasy raz w miesiącu, na podstawie programu

Moc emocji”

Psycholog  

 Cały rok

 

 

 

 

  

PRAWIDŁOWE REALIZOWANIE OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO

DZIAŁANIA

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

Lekceważenie obowiązków szkolnych Systematyczne monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.

 

Wychowawcy

 

 

 

Raz w miesiącu przez cały rok

 

 

 

Systematyczne informowanie rodziców o lekceważeniu obowiązków szkolnych przez uczniów.

 

 

Wychowawcy

 

 

Cały rok

 

 

PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO

DZIAŁANIA

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

Nieprawidłowe odżywianie

 

 

Udział w akcji „Mleko, owoce w szkole”

 

.

 Pracownicy obsługi

 

Cały rok
 

 Przypadki braku nawyków związanych z zachowaniem higieny osobistej oraz czystości w toalecie szkolnej

Rozmowy o higienie Wychowawcy, nauczyciele Cały rok

 

Przypadki zachowań lękowych

 

 

Diagnoza przyczyn, psychoedukacja, terapia psychologiczna Psycholog we współpracy z wychowawcami Cały rok

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW WYNIKAJĄCYCH Z EDUKACJI ZDALNEJ SPOWODOWANEJ PANDEMIĄ COVID-19

RODZAJ ZACHOWANIA RYZYKOWNEGO

DZIAŁANIA

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN REALIZACJI

Zaniedbywanie obowiązku zdalnego uczenia się, brak zaangażowania w lekcje on-line Zachęcanie ucznia do nauki zdalnej poprzez pozytywne wzmocnienia, zadania dostosowane do możliwości ucznia Wychowawcy Wg potrzeb podczas nauki zdalnej
Lęk związany z niewywiązywaniem się z obowiązku zdalnego nauczania Sprawdzanie umiejętności dziecka bez oceniania Wychowawcy Wg potrzeb podczas nauki zdalnej
Izolacja, problemy z ponownym wejście w grupę Reintegracja z zespołem klasowym, zajęcia z psychologiem Wychowawcy, psycholog Wg potrzeb
  1. POWINNOŚCI DYREKTORA SZKOŁY

  • Odpowiada za wprowadzenie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

  • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza,

  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

  • nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

  1. POWINNOŚCI RADY PEDAGOGICZNEJ

  • Uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,

  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,

  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

  • uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

  • uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

  1. POWINNOŚCI NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW

  • Współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego,

  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

  • reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego uczniów,

  • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia demoralizacją i przestępczością,

  • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

  • wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,

  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,

  • rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,

  • przygotowują sprawozdanie realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,

  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie,

  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

  • podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.

  1. POWINNOŚCI PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

  • Diagnozuje środowisko wychowawcze,

  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,

  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,

  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań profilaktycznych i wychowawczych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

  • opracowuje narzędzia do diagnozy problemów, potrzeb i ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.

  1. POWINNOŚCI LOGOPEDY SZKOLNEGO

  • Diagnozuje wady wymowy,

  • prowadzi terapię logopedyczną,

  • współpracuje z rodzicami – prowadzi doradztwo dla rodziców i przekazuje zalecenia do pracy w domu,

  • w roku szkolnym 2021/22 jest przewodniczącym ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEJ Z RODZICAMI
  • Rodzice współtworzą Szkolny Program Wychowawczo- Profilaktyczny,

  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,

  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie, w celu osiągnięcia optymalnych efektów kształcenia dzieci,

  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,

  • przypominają dzieciom o wyrażaniu należytego szacunku osobom dorosłym, w tym nauczycielom i pozostałym pracownikom szkoły.

  1. SAMORZĄD UCZNIOWSKI

  • Uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,

  • współpracuje z Radą Pedagogiczną,

  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

  • propaguje idee samorządności oraz wychowania w demokracji,

  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycje.

  1. UCZNIOWIE

  • Starają się przestrzegać zasad panujących w szkole,

  • dbają o dobro wspólne poprzez poszanowanie siebie nawzajem oraz poprzez poszanowanie otoczenia, w którym się uczą,

  • zgłaszają swoje trudności i kłopoty osobom dorosłym – rodzicom, nauczycielom, wychowawcom.

  1. OCZEKIWANE EFEKTY

Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do:

  • podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych,

  • wzrostu poziomu poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym,

  • zmniejszenia ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych, zagrażających życiu, zdrowiu fizycznemu i psychicznemu,

  • nabycia przez uczniów umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi, zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej,

  • wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów,

  • wzrostu poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do grupy klasowej i zbiorowości szkolnej przez aktywne włączanie się uczniów w życie klasy oraz szkoły,

  • wzmocnienia współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii szkoła-rodzice-uczeń,

  • szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców.

16. EWALUACJA

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Umiastowie jest otwarty i będzie podlegać systematycznej ewaluacji, a ewentualne zmiany zostaną uwzględnione w następnym roku szkolnym. W ewaluacji będą wykorzystane opinie rodziców, nauczycieli. Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:

badanie opinii na spotkaniach z rodzicami;

obserwacje i analizy osiągnięć szkolnych oraz zmian w zachowaniu, postawach i działaniu uczniów;

analiza dokumentacji szkolnej i zmian w niej zawartych.

Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły, po przeprowadzonej wcześniej diagnozie i dokładnej analizie sprawozdań wychowawców, będą corocznie modyfikowane w ramach potrzeb.

Wstecz