Dziecko gotowe do nauki szkolnej potrafi:
-
powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
-
narysować rysunek postaci ludzkiej o proporcjonalnej wielkości i prawidłowo rozmieszczonych częściach ciała
-
obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
-
ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
-
dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta,
-
łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
-
wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
-
rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,
-
liczyć kolejno do 10; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
-
dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10
-
potrafi koncentrować uwagę na zadaniu
-
jest zainteresowane pracą i jej efektami,
-
jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
-
prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,
-
nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura,
-
opowiedzieć treść obrazka posługując się pełnymi zdaniami,
-
rozwiązać proste zagadki,
-
uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
-
wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
-
wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
-
doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
-
zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,
-
działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
-
wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki.