GOTOWOŚĆ SZKOLNA


Dziecko gotowe do nauki szkolnej potrafi:

  • powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,

  • narysować rysunek postaci ludzkiej o proporcjonalnej wielkości i prawidłowo rozmieszczonych częściach ciała

  • obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,

  • ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,

  • dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta,

  • łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,

  • wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,

  • rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,

  • liczyć kolejno do 10; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,

  • dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10

  • potrafi koncentrować uwagę na zadaniu

  • jest zainteresowane pracą i jej efektami,

  • jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,

  • prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,

  • nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np. kran – tran, góra – kura,

  • opowiedzieć treść obrazka posługując się pełnymi zdaniami,

  • rozwiązać proste zagadki,

  • uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,

  • wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,

  • wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,

  • doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,

  • zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,

  • działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,

  • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki.

Wstecz