O co chodzi z pionizacją języka i dlaczego to takie ważne?
Zanim dostałam się na studia z logopedii musiałam przejść weryfikację podczas, której oprócz rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzano…moją pionizację języka. Tak, tak dobrze Państwo czytają. Mogłam świetnie wypaść na rozmowie przed komisją egzaminacyjną, mogłam popisywać się swoją wiedzą itp. ale gdyby mój język nie był w stanie się spionizować nie mogłabym dziś wykonywać zawodu logopedy.
Teraz każde moje zajęcia logopedyczne z dziećmi rozpoczynam od rozgrzewki artykulacyjnej, podczas której ćwiczenia na pionizację języka są na pierwszym miejscu.
Dlaczego to jest takie ważne?
Zanim odpowiem na to pytanie, parę słów wyjaśnienia, co to ta pionizacja jest.
Otóż pionizacja języka, jak sama nazwa wskazuje, to umiejętność unoszenia języka (postawienie go w pionie) do wałka dziąsłowego za górnymi zębami.
Okazuje się, że właściwe położenie języka jest bardzo ważne, bo w przeciwnym wypadku bardzo często prowadzi ono do wad wymowy, problemów z oddychaniem, połykaniem, wad zgryzu a w przyszłości u dorosłych, silnych napięć mięśniowych, których efektem są uporczywe migreny, szczękościsk, czy nawet bruksizm. Słaby niespionizowany język u dzieci nie daje rady w odpowiednim tempie odprowadzać śliny do przewodu pokarmowego i wówczas pojawia się nadmierne ślinienie.
Co utrudnia pionizację języka?
Pionizację języka utrudnia m.inn. skrócone wędzidełko, bo uniemożliwia unoszenie języka ku górze. Rozleniwiony język to również efekt długiego stosowania smoczków, gryzaczków, ssaniem palca, czy zbyt długim karmieniem butelką ze smoczkiem.
Jak sprawdzić, czy moje dziecko pionizuje język?
Poproś swoją pociechę, aby przy otwartej buzi uniosło język do wałka dziąsłowego za górnymi zębami. Zwróć uwagę, czy robi to swobodnie i bez napięć. Jeśli masz wątpliwości, Drogi Rodzicu, to trzeba zacząć działać.
Oto kilka prostych ćwiczeń do wykonywania w domu
1. Kląskanie
2. Przesuwamy czubkiem języka po górnych zębach w lewo a potem prawa stronę (jak w reklamie do pasty do zębów;) – buzia otwarta
3. Unosimy język do góry i na podniebieniu rysujemy 5 kropek a potem 5 kresek zaczynając od wałka dziąsłowego w kierunku podniebienia miękkiego, czyli przełyku – buzia otwarta
4. Unosimy językiem (najlepiej czubkiem języka) chrupek/żelek i dociskamy do podniebienia, liczymy do 5 – buzia otwarta
5. Malujemy wnętrze policzków językiem robiąc kółka i kreski – po 5 na każdą stronę – buzia zamknięta
Karty pracy z ćwiczeniami i zabawami mogą Państwo również znaleźć i wydrukować z naszej gazetki logopedycznej „Logodomówka”, która znajduje się na stronie szkoły.
Powodzenia!